Köpvillkor

  1. Allmänt

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos  Ninas Galleri Gåvor & Interiör AB (org.nr 556662-2162), hädanefter kallat “Galleriet”, ”oss” eller ”vi”, på Galleriets webbplatser, eller annan distansförsäljning.

Genom att använda www.gallerietinterior.se och/eller göra en beställning, godkänner du att följa villkoren som anges i detta dokument (”Villkoren”). Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått Villkoren innan du gör din beställning. . Är du osäker kan du alltid kontakta oss per email innan du gör ditt köp.

Genom att använda www.gallerietinterior.se bekräftar även att du har tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av dessa.

Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy som du hittar här.

Det är du som kund som är ansvarig för att endast du har tillgång till ditt konto. Om du på något sätt misstänker att någon annan har fått tillgång till dina inloggningsuppgifter ska du omgående anmäla detta till kundtjänst. Om en anmälan till kundtjänst inte görs ansvarar du för alla köp som gjorts.

Beställningar kan endast göras av personer som är över 18 år och myndiga, alternativt omyndig med målsmans tillstånd och godkännande.

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor efter behov, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som gäller för din beställning är den version som finns tillgänglig på www.gallerietinterior.se vid den tidpunkt då du gör din beställning.

Om du bryter mot köpevillkoren riskerar du att stängas av som kund.

Alla försök till bedrägeri polisanmäls. Galleriet förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

2. Priser, avgifter och sortiment
De priser som anges på www.gallerietinterior.se är inklusive lagstadgad mervärdesskatt, och exklusive fraktkostnaden. Priserna anges i SEK. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.

Priser, kampanjer och sortiment kan variera mellan butik och online. Prisjusteringar kan ske när som helst utan avisering. De priser som anges när du slutför din order är de priser som gäller för din beställning. Alla priser anges med reservation för skriv- och tryckfel.

Att produkter eller tjänster tillhandahålls på www.gallerietinterior.se vid en viss given tidpunkt, innebär eller är inte en garanti för att dessa produkter eller tjänster alltid är tillgängliga. Vi förbehåller oss rätten att när som helst sluta sälja en produkt.

Vi strävar efter att på ett så korrekt och verklighetstroget sätt som möjligt visa våra produkters egenskaper, inklusive komposition och färger. Färgen du ser på www.gallerietinterior.se är dock beroende av din datorskärm, och vi kan inte garantera att din dator visuellt kan återge färger korrekt.

Många av våra produkter är handgjorda och handmålade. Skiljaktigheter i mått och utseende mellan presenterad produkt i webshopen och levererat exemplar kan förekomma.

3. Beställning/upprättande av avtal

Vid beställning träffas avtal om köp först när Galleriet bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Observera att orderbekräftelsen genereras automatiskt av webshopens databas utan manuell översyn. Om det mot förmodan skulle förekomma felaktigheter i orderbekräftelsen gällande till exempel angivande av pris, leveranstid, lagerstatus etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Du blir då kontaktad via mejl.

Om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du gjorde din beställning, i den mån detta är möjligt. Om återbetalningen av något skäl måste ske på ett annat sätt, kommer en medarbetare att kontakta dig för att se till att återbetalningen kan utföras.

Galleriet har ägande- och återtaganderätt till samtliga varor tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund

4. Leverans och fraktvillkor

Galleriet iakttar största noggrannhet vid mottagande och hantering av beställningar och strävar efter att leverera din beställning i enlighet med det leveransalternativ som du har valt.

Vi samarbetar med flera transportörer för att kunna leverera din order så snabbt och smidigt som möjligt. Du vill få ett mejl när vi har skickat din order med mer detaljer om avisering och utlämning av paket. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss så fakturerar vi dig 300 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss så fakturerar vi dig 300 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Frakt inom Sverige

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter en fast fraktkostnad. Detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Frakt inom Sverige är 89:-. Skrymmande varor som t.ex möbler och större figurer/lampor tillkommer en fast frakt på 599:-

Leverans till Norge

För våra norska kunder erbjuder vi nu endast click & collect, handla i vår webbshop och hämta din order i vår fysiska butik på Nordby Shopping Center.

Se villkor nedan under ”Hämta i butik”.

Hämta i butik

Vi erbjuder också alternativet att hämta din order i vår butik på Nordby Shopping Center. Detta är givetvis kostnadsfritt. När vi packat din order kommer du få mejl om att den är packad. Observera att ångerrätten gäller 14 dagar från att man mottagit sitt mejl.

Galleriet strävar efter att skicka beställningar snarast möjligt och i den ordning de kommer in till oss. Vi hanterar din order inom ca 2-3 arbetsdagar. Vårt mål är att leverera inom 2–5 arbetsdagar efter att vi har fått och bekräftat din beställning, såvida inget annat har avtalats. Även om vi strävar efter att leverera inom meddelade tidsramar, kan leveransen på grund av oväntade händelser ta längre tid. Under högsäsonger kan också leveranstiden vara något längre. Om leveranstiden mot förmodan skulle överskrida 30 dagar har du rätt att häva ditt köp.

När du har gjort din beställning får du ett e-postmeddelande till dig med orderbekräftelse och information om förväntat leveransdatum, under förutsättning att du har försett oss med din e-postadress.

Om du inte får din beställning på förväntat leveransdatum – vänligen kontakta oss.

Skadat gods
När du tar emot ditt gods är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget vara skadat så meddelar du detta direkt till ditt postcenter alternativt den lastbilschaufför som levererat paketet. OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Se till att få en bekräftelse på att ditt gods är skadat.

Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Till oss ska transportskador vara anmälda inom 48h från utlämnandet av din order. Anmälan efter detta kan nekas ersättning enligt transportörens fraktvillkor. Tänk på att spara på emballage och den/de kartonger din order skickades i.

5.  Ångerrätt

Du har ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du mejla oss på order@gallerietinterior.com inom 14 dagar från den dag då du tagit emot varan. Observera att mottagandet av varorna räknas från den dagen det är möjligt att hämta ut paketet. Varan ska lämnas eller sändas tillbaka till oss i väsentligen oförändrat skick. Du står själv för returfrakten och vi kommer inom 14 dagar från det att vi tagit emot varan att betala tillbaka köpeskillingen.  Observera att frakt- och returfraktkostnad inte återbetalas.

När du utnyttjat din ångerrätt är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda varan eller bryta förpackningen. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Om produkten ej är komplett vid retur förbehåller sig Galleriet rätten att göra ett prisavdrag alternativt inte godkänna returen. Notera om att varan minskat i värde till följd av att du hanterat den i större utsträckning än vad som varit nödvändigt, till exempel för att undersöka varan, kan du bli ersättningsskyldig för sådan värdeminskning.

Fraktkostnaden vid nyttjande av ångerrätten är 99 kr per paket i Sverige.

Hur du går tillväga om du vill tillämpa ångerrätten

  1. Mejla till order@gallerietinterior.com ditt ordernummer och att du vill ångra ditt köp. Gör detta inom 14 dagar från att du har mottagit paketet.
  2.  När din retur har godkänts får du en retursedel via mejl.
    Returfrakten står du själv för som kund. När dina produkter är åter på vårt lager kommer vi kreditera varuvärdet med avdrag för frakt och returfraktkostnad.
  3. Emballera dina produkter väl – dessa skall skickas tillbaka i samma skick som du fick din vara, och går produkten sönder kommer ingen kredit att göras. Varan skall returneras komplett med sitt originalemballage, eller likvärdig förpackning. Om du är osäker ber vi dig vänligen kontakta oss via mejl innan en eventuell retur
  4. När ordern är åter på vårt lager krediteras din order / makuleras, exklusive frakten och returfrakten.

Om du har mottagit en felaktig vara ska du omgående meddela Galleriet om detta och returnera varan i enlighet med avsnitt 6 (Returer) nedan. För varor som vi bedömer vara felaktiga levererar vi i förstahand en ny vara till dig kostnadsfritt. Bestämmelserna häri begränsar inte gällande lagstadgade rättigheter.

Ångerrätten gäller ej:

Du har ej ångerrätt på klippta tyger, presentkort, beställningsvaror, eller produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara.

Du har ej ångerrätt om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller om plombering har brutits.

6. Returer och reklamationer

Returer och öppet köp

Galleriet erbjuder våra kunder öppet köp i 14 dagar.


Galleriet garanterar en fullständig återbetalning av returvaror i enlighet med avsnitt 5 (Ångerrätt), under förutsättning att alla varor returneras i samma skick som de var i vid leveransen till dig. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, nedsmutsats, tvättats, ändrats eller använts och att lappar och etiketter är intakta. Observera att frakt- och returfraktkostnader inte återbetalas.

Om du vill lämna tillbaka en vara är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda varan eller bryta förpackningen. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Om produkten ej är komplett vid retur förbehåller sig Galleriet rätten att göra ett prisavdrag alternativt inte godkänna returen. Notera om att varan minskat i värde till följd av att du hanterat den i större utsträckning än vad som varit nödvändigt, till exempel för att undersöka varan, kan du bli ersättningsskyldig för sådan värdeminskning.

Kontakta oss alltid innan du skickar tillbaka dina varor på order@gallerietinterior.com

Vill du ångra och returnera ditt köp är returfraktkostnaden på 99:- pr paket inom Sverige.

Returnera i butik

Vill du returnera en vara du har köpt online i butik, ber vi dig kontakta oss innan du besöker oss. Detta för att säkerställa att vi kan hantera just din retur i vår butik på Nordby Shopping Center i Strömstad. Vi reserverar oss för att inte alla beställningar kan returneras i butik, då sortimentet kan variera mellan butik och online.

Observera att bearbetningen av återbetalningen kan ta upp till 14 dagar

Hur du går tillväga om du vill returnera hela eller delar av din order.

  1. Mejla till order@gallerietinterior.com ditt ordernummer och att du vill returnera varor. Specifiera vilka varor det gäller om du inte returnerar hela ordern. Gör detta inom 14 dagar från att du har mottagit paketet.
  2. När din retur har godkänts får du en retursedel via mejl.
    Returfrakten står du själv för som kund. När dina produkter är åter på vårt lager kommer vi kreditera varuvärdet med avdrag för frakt och returfraktkostnad.
  3. Emballera din/dina produkter väl – dessa skall skickas tillbaka i samma skick som du fick din vara, och går produkten sönder kommer ingen kredit att göras. Varan skall returneras komplett med sitt originalemballage, eller likvärdig förpackning. Om du är osäker ber vi dig vänligen kontakta oss via mejl innan en eventuell retur
  4. När ordern är åter på vårt lager krediteras din order / makuleras, exklusive frakten och returfrakten.

Felexpedierade varor och reklamationer

Galleriet garanterar att varje försändelse undersöks innan den levereras ut till dig som kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har du som konsument rätt att reklamera ett fel. Vi åtar oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp.

 Om varan levereras skadad eller felaktig är det viktigt att du dokumenterar detta genom att fotografera varan och förpackningen.

Vill du göra en reklamation kontaktar du Galleriets kundtjänst via mejl,  order@gallerietinterior.com och anger skäl (t.ex. fel på artikeln, felleverans eller funktionsfel), samt bifogar bilder på varan du önskar reklamera. Kom ihåg att alltid ange ditt ordernummer vid kontakt.

Du som konsument har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet, dock inom skälig tid från att ett fel upptäckts. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. Du som kund är skyldig att reklamera eventuella felaktiga produkter så snart felet upptäcks

Fabrikationsfel skall konstateras av Galleriet. Produktgarantin och reklamationsrätten gäller inte då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv, ej heller vid handhavandefel, felaktigt underhåll eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende.

Galleriet gör en bedömning då vi tagit emot varan och kontaktar dig då för vidare information. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar. Vid godkänd reklamation debiteras inga fraktkostnader.

Eventuell ersättning för felaktiga eller fellevererade varor är begränsad till varans inköpspris.

Galleriet kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid en eventuell tvist.

Hur du går tillväga vid en reklamation:

  1. Mejla till order@gallerietinterior.com ditt ordernummer och att du vill reklamera en eller flera produkter. Specificera vilka produkter, och beskriv detaljerad vad som är felaktigt. Bifoga bilder.
  2.  När din retur godkänts får du en retursedel via mejl.
  3. Emballera din/dina produkter väl – dessa skall skickas tillbaka i samma skick som du fick din vara, och går produkten sönder under transport kan vi inte hantera din reklamation. Varan skall returneras komplett med sitt originalemballage, eller likvärdig förpackning. Om du är osäker ber vi dig vänligen kontakta oss via mejl innan en eventuell retur
  4. När ordern är åter på vårt lager hanterar ditt ärende och gör en bedömning om reklamationen godkänns. Från att vi har mottagit din reklamation skall vi hantera ärendet inom 30 dagar. Vi återkommer med information till dig som kund under processen. Vid godkänt reklamation debiteras inga fraktkostnader. Om reklamationen inte godkänts blir kunden debiterad för våra fraktkostnader.

7. Betalningssätt

Bank/Kreditkort

Vi erbjuder kortbetalning och accepterar de vanligaste korttyper på marknaden. Kortbetalningen hanteras av vår partner STRIPE, och all information skickas krypterat via SSL så att ingen utomstående ska kunna läsa av dina kortuppgifter.

Galleriet förbehåller sig rätten att eventuellt kontrollera betalkortets giltighet, att utrymme för debitering av beställningens värde finns och att köparens adressuppgifter stämmer. Vi kan neka köp till följd av dessa kontroller.

Du får ditt kvitto i leveransbekräftelsen som skickas via e-post. Du är skyldig att ange en korrekt e-postadress och att informera Galleriet om din e-postadress ändras.

8. Vårt ansvar

Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på www.gallerietinterior.se är begränsade till det totala beloppet för din beställning.

Galleriet ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera varorna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Villkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll, vilket inkluderar men inte begränsar sig till, eldsvåda, översvämning, storm, upplopp eller likande oroligheter, krig, kärnkraftsolycka och terrorism.

Om du har problem med en produkt som du har köpt från Galleriet online och inte har kunnat lösa tvisten med Galleriet, kan du skicka ditt klagomål till EU:s plattform för tvistlösning på nätet (ODR-plattformen).

9. Överlåtelse

Galleriet förbehåller sig rätten att till tredje part överlåta eller pantsätta betalningsfordringar inklusive avbetalningar som har uppstått i samband med leveransen av varan.

10. Klausulers giltighet

Om en eller flera bestämmelser i detta avtal är ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av någon domstol eller tillsynsmyndighet, skall detta inte påverka återstående avtalsbestämmelsernas giltighet.

11. Innehavare av rättigheter

Alla immateriella rättigheter, som bl.a. upphovsrätt, på www.gallerietinterior.se, tillhör Ninas Galleri Gåvor & Interiör AB. All användning av www.gallerietinterior.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar därav, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillåtelse av Galleriet.

12. Personuppgifter, cookies och integritetspolicy.

Dina personuppgifter kommer hanteras enligt General Data Protection Regulation (GDPR),

som är en förordning inom Europeiska unionen.

Vi behandlar dina uppgifter för att administrera ditt kundförhållande, såsom att hantera betalning, leverans och övriga frågor relaterat till detta och vad som i övrigt framgår av dessa villkor. Du har rätt att få information om hur dina personuppgifter behandlas och att få personuppgifter som behandlas på felaktigt sätt, rättade, blockerade eller raderade.

Galleriet förbehåller sig rätten att stänga av dig som kund.

På www.gallerietinterior.se används cookies för att anpassa webbplatsen och göra den mer användarvänlig för dig som besökare.

En cookie är en textfil som sparas på din dator för att göra sidan mer användarvänlig och för att anpassa sidan för varje enskild besökare.

När du använder vår sida godkänner du även användningen av cookies.

Läs hela vår integritetspolicy här

13. Bolagsinformation

Ninas Galleri Gåvor & Interiör AB är registrerat med säte i Strömstad.

Org.nr. 556662-2162

Adress:  Nordby Shopping Center Västra

            45270 Strömstad

Telefon +46 526 40433

Info@gallerietinterior.com